Monday, 16 May 2011

Kejelitaan Wajah Bermula Dari Alam..


Selain menyihatkan badan, buah-buahan juga boleh mencantikkan wajah. Lebih-lebih lagi beberapa jenis buah-buahan ini..Jom tengok buah-buahan yang mana tu boleh mencantikkan wajah..:)

Epal 
Boleh meneutralkan kulit yang berminyak dengan cara menghancurkan setengah biji epal sehingga halus. Kemudian sapukan rata pada wajah yang telah dibersihkan selama 20 minit. Bersihkan wajah dengan air suam dan bilas dengan air sejuk bertujuan menutup pori-pori yang terbuka.. Lakukan seminggu sekali..

Lemon
Mencerah kulit yang kusam. Rendam kulit lemon dalam air panas, dalam masa yang sama cucuk kulit lemon dengan garfu. Biarkan sehingga airnya menjadi suam dan cuci wajah dengan air tersebut. 

Strawberi
Untuk kulit cerah & lembap. Hancurkan tiga biji strawberi dengan satu sudu teh madu.. Sapukan pada wajah dan biarkan selama 30 minit. Setelah agak kering, gosok dengan gerakan melingkar untuk menanggalkan sel kulit mati & melancarkan peredaran darah. Lakukanlah seminggu sekali. Vitamin C pada buah ini baik untuk mencerahkan kulit & madu pula melembapkan kulit.

Tembikai
Boleh kurangkan surn burn..tembikai boleh menyejukkan kulit yang terbakar akibat matahari. Caranya sangat mudah.. hiris tembikai nipis-nipis, lekapkan pada wajah & biarkan selama 20 minit. Selepas itu bersihkan. Buah ini mengandungi zat astringent yang berkhasiat sebagai tonik & mampu menyejukkan wajah.

Tomato
Lembutkan kulit  dengan perahan sebiji tomato. Campurkan dengan satu sudu teh perahan lemon & sapukan pada wajah. Biar selama 20minit.

Timun
Putihkan wajah dengan campuran sebiji timun yang dihancurkan bersama susu segar. Lakukanlah setiap malam.. 

Limau Nipis
Dapat mengatasi masalah JERAWAT. Caranya.. campur satu sudu makan air perahan limau nipis dengan satu sudu makan madu yang telah dipanaskan. Setelah sejuk, sapukan pada wajah & biar selama 30 minit. Madu mengandungi zat antiseptik yang mampu membunuh kuman penyebab jerawat, manakala limau nipis mampu mengurangkan kadar minyak berlebihan pada kulit.

Pisang
Kulit kering?? mampu melembapkan.. campurkan setengah biji pisang dengan satu sudu teh serbuk tawar & satu sudu teh madu. Sapukan pada wajah. Biarkan selama setengah jam, lalu bersihkan dengan air suam.

Betikk
Boleh mencegah kedutan..hancurkan betik yang masak, & campurkan dengan satu sudu teh madu. Biarkan 20 minit. Betik mengandungi estrogen yang mampu meremajakan kulit dengan cara menanggalkan sel kulit mati.

Cubalah.. Tengoklah hasilnya nanti..:)

11 comments:

Puteri Kasih said...

banyak juga kegunaan buah-buahan ni kan

Farah Shamsudin said...

yerlah.. saya pun baru tau..

DiriKu said...

waaa..tips untuk kecantikkan laa... :DD

Farah Shamsudin said...

hahaha.. itulaaa...

syAfA said...

mekaseh farah share info ni..
nak beli limau nipis la banyak2..hehe..
sebab muka syafa kdg cepat berminyak..huhu..

tengs!=)

Ibu Darwisy Comey-Lotey said...

info yg bagus, ade gak satu dua yg akk buat..

OKED chokelat said...

yeaaa....sokongg....semuanya bermula dr alam..ta payah nak beli produk mahal2...

nelly said...

itu gunanya buah-buahan ~
=)

Farah Shamsudin said...

yeaa.. betul tu kawan2.. semuanya bermula dari alam.. kadang-kadang, beli produk mahal pun tidak menampakkan kesan kan.

PinKy MoMMa said...

biasanya guna tomato je hehe..
tu pun kalau rajin tiba2 ;)

thanx dear baru tau pasal tembikai tu..

Farah Shamsudin said...

sekarang dah tau kan pinky..:)

Kejelitaan Wajah Bermula Dari Alam..


Selain menyihatkan badan, buah-buahan juga boleh mencantikkan wajah. Lebih-lebih lagi beberapa jenis buah-buahan ini..Jom tengok buah-buahan yang mana tu boleh mencantikkan wajah..:)

Epal 
Boleh meneutralkan kulit yang berminyak dengan cara menghancurkan setengah biji epal sehingga halus. Kemudian sapukan rata pada wajah yang telah dibersihkan selama 20 minit. Bersihkan wajah dengan air suam dan bilas dengan air sejuk bertujuan menutup pori-pori yang terbuka.. Lakukan seminggu sekali..

Lemon
Mencerah kulit yang kusam. Rendam kulit lemon dalam air panas, dalam masa yang sama cucuk kulit lemon dengan garfu. Biarkan sehingga airnya menjadi suam dan cuci wajah dengan air tersebut. 

Strawberi
Untuk kulit cerah & lembap. Hancurkan tiga biji strawberi dengan satu sudu teh madu.. Sapukan pada wajah dan biarkan selama 30 minit. Setelah agak kering, gosok dengan gerakan melingkar untuk menanggalkan sel kulit mati & melancarkan peredaran darah. Lakukanlah seminggu sekali. Vitamin C pada buah ini baik untuk mencerahkan kulit & madu pula melembapkan kulit.

Tembikai
Boleh kurangkan surn burn..tembikai boleh menyejukkan kulit yang terbakar akibat matahari. Caranya sangat mudah.. hiris tembikai nipis-nipis, lekapkan pada wajah & biarkan selama 20 minit. Selepas itu bersihkan. Buah ini mengandungi zat astringent yang berkhasiat sebagai tonik & mampu menyejukkan wajah.

Tomato
Lembutkan kulit  dengan perahan sebiji tomato. Campurkan dengan satu sudu teh perahan lemon & sapukan pada wajah. Biar selama 20minit.

Timun
Putihkan wajah dengan campuran sebiji timun yang dihancurkan bersama susu segar. Lakukanlah setiap malam.. 

Limau Nipis
Dapat mengatasi masalah JERAWAT. Caranya.. campur satu sudu makan air perahan limau nipis dengan satu sudu makan madu yang telah dipanaskan. Setelah sejuk, sapukan pada wajah & biar selama 30 minit. Madu mengandungi zat antiseptik yang mampu membunuh kuman penyebab jerawat, manakala limau nipis mampu mengurangkan kadar minyak berlebihan pada kulit.

Pisang
Kulit kering?? mampu melembapkan.. campurkan setengah biji pisang dengan satu sudu teh serbuk tawar & satu sudu teh madu. Sapukan pada wajah. Biarkan selama setengah jam, lalu bersihkan dengan air suam.

Betikk
Boleh mencegah kedutan..hancurkan betik yang masak, & campurkan dengan satu sudu teh madu. Biarkan 20 minit. Betik mengandungi estrogen yang mampu meremajakan kulit dengan cara menanggalkan sel kulit mati.

Cubalah.. Tengoklah hasilnya nanti..:)

11 comments:

Puteri Kasih said...

banyak juga kegunaan buah-buahan ni kan

Farah Shamsudin said...

yerlah.. saya pun baru tau..

DiriKu said...

waaa..tips untuk kecantikkan laa... :DD

Farah Shamsudin said...

hahaha.. itulaaa...

syAfA said...

mekaseh farah share info ni..
nak beli limau nipis la banyak2..hehe..
sebab muka syafa kdg cepat berminyak..huhu..

tengs!=)

Ibu Darwisy Comey-Lotey said...

info yg bagus, ade gak satu dua yg akk buat..

OKED chokelat said...

yeaaa....sokongg....semuanya bermula dr alam..ta payah nak beli produk mahal2...

nelly said...

itu gunanya buah-buahan ~
=)

Farah Shamsudin said...

yeaa.. betul tu kawan2.. semuanya bermula dari alam.. kadang-kadang, beli produk mahal pun tidak menampakkan kesan kan.

PinKy MoMMa said...

biasanya guna tomato je hehe..
tu pun kalau rajin tiba2 ;)

thanx dear baru tau pasal tembikai tu..

Farah Shamsudin said...

sekarang dah tau kan pinky..:)