Tuesday, 3 May 2011

Bunga Berguna Untuk Kesihatan?


Haruman bunga bukan hanya menenangkan jiwa, malah menceriakan hari-hari saya!! Tanpa disedari, bunga juga mempunyai nilai kesihatan yang tersendiri.Ia bukan hanya meredakan STRESS tapi juga kaya dengan pelbagai unsur yang baik. Ada beberapa jenis bunga yang boleh dibuat terapi..:) Jom tengok..

Bunga Tahi Ayam
Jangan tak percaya tau, bunga yang dikatakan busuk ini ada khasiatnya!! Kelopaknya digunakan sebagai ubat pencuci mata yang amat bagus, Bunganya pula digunakan sebagai salap untuk menyembuhkan luka kerana ia bersifat antiseptik.

Bunga Mawar
Sering digunakan sebagai bahan di dalam minuman untuk yang menghidap penyakit iritasi usus, pundi hempedu & masalah pada hati. Airnya hasil daripada ekstrak bunga mawar juga punyai aroma yang menenangkan hati. Penggunaannya dalam mandian juga boleh merehatkan fikiran..:)

Bunga Matahari
Ekstrak bunga ini boleh membantu meredakan sakit tekak..


Bunga Kekwa
Berguna untuk menghilangkan rasa sakit ketika menstruasi, sakit tekak & tonsil. Jus yang dihasilkan dari bunga ini dijadikan ubat untuk demam. Boleh juga digunakan untuk mengurangkan bengkak dan kemerahan pada tubuh..


Bunga kamomil
kamomil atau teh bunga membantu menyingkirkan gas atau angin pada usus, kurangkan stress & menyembuhkan kulit terbakar. Selain itu, boleh mengatasi sakit perut & sakit otot.


Jangan tak percaya ye.. Bunga-bunga ini bukan hanya untuk hiasan di rumah sahaja, TAPI ada nilai kesihatan yang jarang kita ketahui..:) so, skarang dah tahu kan...



11 comments:

mcm ni lah said...

tambah 1 lagi : bunga raya dapat menyejukkan badan jika demam2 daun nya boleh diramas2 dan lendir dari daun nye blh dilumur diseluruh badan,. insyaallah kebah lah demam tu

Rina AVAIL a.k.a cik betty said...

bunga raya juga boleh lembutkan rambut..selama nih cuma tahu khasiat bunga camomile saja..

Farah Shamsudin said...

sekarang dah tahu kan khasiat bunga2 yang lain..:)

risa said...

tapi bunga yg ada debu2 tu bahaya jugak tau yang...dont too close..hehehe
thanks for sharing...akak tau bunga raya tu boleh buat kurangkan panas kalo demam je..heheh

♥♥P.i.n.K.y MoMMa♥♥ said...

bunga mawar..paling sukaaaaaa!
kalau dimakan mmg rasa tenang je ;)

So Shy Lady said...

byk sbenarnya kgunaan bunga2 nih...tp yg utk dmkn tu perlu d extract tlebih dulu kan xcept mawar bleh dmkn trus
thanx 4 d infos ;D

Bulan said...

nice sharing akak.ehee

Cute MuM said...

salam kenal..
info yang menarik..

minta tolong cute mum & dania boleh?

http://www.facebook.com/photo.php?fbid=213680615328284&set=a.207521179277561.60814.108837185812628&type=1&theater

TQ

♥sophie♥ said...

yeah nice info ^^v

bunga2 byk faedah,, pkok aloevera pon,, iku ape yg my grandma ckp, sapu kat muka b4 tdow. kulit licin (: hihi

btw sory late sgt2 singgah sini untuk gegar ^^
da follow balik :)

teratai said...

bagus betul info ini...baru tahu, thanks!

Ezzah Samsudin said...

good info...

Bunga Berguna Untuk Kesihatan?


Haruman bunga bukan hanya menenangkan jiwa, malah menceriakan hari-hari saya!! Tanpa disedari, bunga juga mempunyai nilai kesihatan yang tersendiri.Ia bukan hanya meredakan STRESS tapi juga kaya dengan pelbagai unsur yang baik. Ada beberapa jenis bunga yang boleh dibuat terapi..:) Jom tengok..

Bunga Tahi Ayam
Jangan tak percaya tau, bunga yang dikatakan busuk ini ada khasiatnya!! Kelopaknya digunakan sebagai ubat pencuci mata yang amat bagus, Bunganya pula digunakan sebagai salap untuk menyembuhkan luka kerana ia bersifat antiseptik.

Bunga Mawar
Sering digunakan sebagai bahan di dalam minuman untuk yang menghidap penyakit iritasi usus, pundi hempedu & masalah pada hati. Airnya hasil daripada ekstrak bunga mawar juga punyai aroma yang menenangkan hati. Penggunaannya dalam mandian juga boleh merehatkan fikiran..:)

Bunga Matahari
Ekstrak bunga ini boleh membantu meredakan sakit tekak..


Bunga Kekwa
Berguna untuk menghilangkan rasa sakit ketika menstruasi, sakit tekak & tonsil. Jus yang dihasilkan dari bunga ini dijadikan ubat untuk demam. Boleh juga digunakan untuk mengurangkan bengkak dan kemerahan pada tubuh..


Bunga kamomil
kamomil atau teh bunga membantu menyingkirkan gas atau angin pada usus, kurangkan stress & menyembuhkan kulit terbakar. Selain itu, boleh mengatasi sakit perut & sakit otot.


Jangan tak percaya ye.. Bunga-bunga ini bukan hanya untuk hiasan di rumah sahaja, TAPI ada nilai kesihatan yang jarang kita ketahui..:) so, skarang dah tahu kan...



11 comments:

mcm ni lah said...

tambah 1 lagi : bunga raya dapat menyejukkan badan jika demam2 daun nya boleh diramas2 dan lendir dari daun nye blh dilumur diseluruh badan,. insyaallah kebah lah demam tu

Rina AVAIL a.k.a cik betty said...

bunga raya juga boleh lembutkan rambut..selama nih cuma tahu khasiat bunga camomile saja..

Farah Shamsudin said...

sekarang dah tahu kan khasiat bunga2 yang lain..:)

risa said...

tapi bunga yg ada debu2 tu bahaya jugak tau yang...dont too close..hehehe
thanks for sharing...akak tau bunga raya tu boleh buat kurangkan panas kalo demam je..heheh

♥♥P.i.n.K.y MoMMa♥♥ said...

bunga mawar..paling sukaaaaaa!
kalau dimakan mmg rasa tenang je ;)

So Shy Lady said...

byk sbenarnya kgunaan bunga2 nih...tp yg utk dmkn tu perlu d extract tlebih dulu kan xcept mawar bleh dmkn trus
thanx 4 d infos ;D

Bulan said...

nice sharing akak.ehee

Cute MuM said...

salam kenal..
info yang menarik..

minta tolong cute mum & dania boleh?

http://www.facebook.com/photo.php?fbid=213680615328284&set=a.207521179277561.60814.108837185812628&type=1&theater

TQ

♥sophie♥ said...

yeah nice info ^^v

bunga2 byk faedah,, pkok aloevera pon,, iku ape yg my grandma ckp, sapu kat muka b4 tdow. kulit licin (: hihi

btw sory late sgt2 singgah sini untuk gegar ^^
da follow balik :)

teratai said...

bagus betul info ini...baru tahu, thanks!

Ezzah Samsudin said...

good info...