Tuesday, 17 May 2011

Apabila tidur terganggu..


Enakkan dapat tidur nyenyak macam ni.. Pernah tak korang hadapi masalah sukar tidur ni? Saya selalu juga alami.. Selalunya masalah sukar tidur ini disebabkan gaya hidup seharian.. Terdapat beberapa rutin yang mungkin kita semua amalkan setiap hari sampai menganggu tidur ni..

Stress
Tekanan di tempat kerja seperti timbunan kerja atau saingan yang tidak sihat sering menyebabkan stress Tak kurang jugalah masalah keluarga atau masalah lain.

Tidur yang tidak teratur
Disebabkan terlalu mengejar masa untuk menyiapkan tugasan, ramai yang sanggup bersengkang mata sehingga mengabaikan tidur. Pola tidur sebegini, sebenarnya akan menggangu kesihatan.

Keadaan kesihatan
Kadang-kadang rasa cemas atau gangguan bipolar serta kekurangan kalium boleh menyebabkan gangguan tidur. Dalam keadaan ini, penting untuk mendapatkan waktu tidur & rehat yang mencukupi.


Oleh itu, mulai hari ini lebih baik kita menjaga waktu tidur dengan sebaiknya.. :)




16 comments:

cik ayin said...

tido terganggu sebab bunyi tepon..ahakss

risa said...

nice tips dear

Ibu Darwisy Comey-Lotey said...

betul....akk pulak letak je kepala kat bantal terus lolap..mcm kene jampi..ahaks..

Farah Shamsudin said...

ayin: somtimes farah pun camtu jugaa..

risa: thanx sis..

Ibu darwisy: yer ke kak? farah ni kadang-kadang je tak boleh nak tidur..

Obat Sakit 2011 said...

kalo aku sangat sulit sekali dapat tidur dengan nyenyak gan
mungkin kebanyakan pikiran

gadisBunga said...

sometimes kan kite bersengkang mata taknak tido, tapi keje tak berapa nak siap jugak. sebab otak dah penat. so better tidur je, esoknye mesti boleh buat keje 2-3 kali lebih efisien. :)

Tina Othman said...

alhamdulilah takde pulak masalah susah tido, cuma kekadang klu byk memikir..susah sikit lah nak tido

ieda said...

huuhu selalu tidur akak tergangu kerana buatkan susu anak2 jew .. masalah diatas x pernah akak alami ... alhamdulillah :)

Farah Shamsudin said...

Obat Sakit: sebab banyak pikir lah sukar mau tidur yaa..

GB: Memang pun.. otak dah penat, kalau kerja siap pun, hasilnya tak bagus mana kan..

Tina: Memang kalau banyak fikir tu, susahla sikit nak tidur..

kak Eida: lahamdulillah akak tak pernah alami. Kalau sebab buat susu anak tu, takpa lagikan..kan..

PinKy MoMMa said...

yang..i tak suka bila tido ada mimpi sbb terasa mcm tak tido huhu..

bgn tido mcm penat lagi ;p

B.S.U. said...

nice share gan

Visit Indonesia said...

its so amazing

Islam In My Hearts said...

keren dah

Harys Imanulloh said...

wah keren

sarah-najwan said...

huhu..akak kalu sedar mlm dan tiba2 terfikir mende yg xsetel dlm keje..memanglah xlena semula..tu psl kalu akak sedar mlm..akak bygkn citer2 indah aje..mcm dpt pi obersi ka..igt zmn nbgorat2 ka..hahhahaha..lucukan..tapi itulah akak buat..jd kan..cpt aje lena...

MIZZ SUE (asam.garam.gula) said...

su dah xlena tido sebab majlis lagi 2 hari!!

Apabila tidur terganggu..


Enakkan dapat tidur nyenyak macam ni.. Pernah tak korang hadapi masalah sukar tidur ni? Saya selalu juga alami.. Selalunya masalah sukar tidur ini disebabkan gaya hidup seharian.. Terdapat beberapa rutin yang mungkin kita semua amalkan setiap hari sampai menganggu tidur ni..

Stress
Tekanan di tempat kerja seperti timbunan kerja atau saingan yang tidak sihat sering menyebabkan stress Tak kurang jugalah masalah keluarga atau masalah lain.

Tidur yang tidak teratur
Disebabkan terlalu mengejar masa untuk menyiapkan tugasan, ramai yang sanggup bersengkang mata sehingga mengabaikan tidur. Pola tidur sebegini, sebenarnya akan menggangu kesihatan.

Keadaan kesihatan
Kadang-kadang rasa cemas atau gangguan bipolar serta kekurangan kalium boleh menyebabkan gangguan tidur. Dalam keadaan ini, penting untuk mendapatkan waktu tidur & rehat yang mencukupi.


Oleh itu, mulai hari ini lebih baik kita menjaga waktu tidur dengan sebaiknya.. :)




16 comments:

cik ayin said...

tido terganggu sebab bunyi tepon..ahakss

risa said...

nice tips dear

Ibu Darwisy Comey-Lotey said...

betul....akk pulak letak je kepala kat bantal terus lolap..mcm kene jampi..ahaks..

Farah Shamsudin said...

ayin: somtimes farah pun camtu jugaa..

risa: thanx sis..

Ibu darwisy: yer ke kak? farah ni kadang-kadang je tak boleh nak tidur..

Obat Sakit 2011 said...

kalo aku sangat sulit sekali dapat tidur dengan nyenyak gan
mungkin kebanyakan pikiran

gadisBunga said...

sometimes kan kite bersengkang mata taknak tido, tapi keje tak berapa nak siap jugak. sebab otak dah penat. so better tidur je, esoknye mesti boleh buat keje 2-3 kali lebih efisien. :)

Tina Othman said...

alhamdulilah takde pulak masalah susah tido, cuma kekadang klu byk memikir..susah sikit lah nak tido

ieda said...

huuhu selalu tidur akak tergangu kerana buatkan susu anak2 jew .. masalah diatas x pernah akak alami ... alhamdulillah :)

Farah Shamsudin said...

Obat Sakit: sebab banyak pikir lah sukar mau tidur yaa..

GB: Memang pun.. otak dah penat, kalau kerja siap pun, hasilnya tak bagus mana kan..

Tina: Memang kalau banyak fikir tu, susahla sikit nak tidur..

kak Eida: lahamdulillah akak tak pernah alami. Kalau sebab buat susu anak tu, takpa lagikan..kan..

PinKy MoMMa said...

yang..i tak suka bila tido ada mimpi sbb terasa mcm tak tido huhu..

bgn tido mcm penat lagi ;p

B.S.U. said...

nice share gan

Visit Indonesia said...

its so amazing

Islam In My Hearts said...

keren dah

Harys Imanulloh said...

wah keren

sarah-najwan said...

huhu..akak kalu sedar mlm dan tiba2 terfikir mende yg xsetel dlm keje..memanglah xlena semula..tu psl kalu akak sedar mlm..akak bygkn citer2 indah aje..mcm dpt pi obersi ka..igt zmn nbgorat2 ka..hahhahaha..lucukan..tapi itulah akak buat..jd kan..cpt aje lena...

MIZZ SUE (asam.garam.gula) said...

su dah xlena tido sebab majlis lagi 2 hari!!