Wednesday, 20 April 2011

Tekanan Apabila Menjadi Suri Rumah..Tertekan ke??


Saya bukanlah seorang suri rumah. Saya adalah wanita yang bekerja TETAPI saya sangat faham keadaan wanita yang menjadi suri rumah sepenuh masa. Satu-satunya pekerjaan yang tidak pernah ada noktahnya ialah menjadi suri rumah! Kerana itu tidak dinafikanlah seorang wanita atau lebih tepat isteri itu menghadapi tekanan yang cukup tinggi.Mana ketidaknya, seawal pagi kena bangun untuk menyediakan sarapan dan melakukan apa yang patut dan tugas ini akan sentiasa berlarutan sehingga ke lewat malam atau sehingga awal pagi.. Begitulah rutin seorang suri rumah. Nampak memang senangkan? macam rilex je.. Tapi sebenarnya kerja suri rumahlah yang paling susah dan perlukan kesabaran yang tinggi.. Dengan melayan karenah anak lagi.. mana nak mengemas rumah lagi.. Kalau nak dikaitkan suri rumah sudah tentulah wanita kan..Maka, bolehlah saya mengatakan disini wanita adalah SuperWomen

Oleh kerana mana-mana wanita pun yang menjadi suri rumah bila ditanya mereka sememangnya mengaku mereka mengalami tekanan.. tidak kisahlah tekanan tu tinggi atau rendah.. Yang penting mesti ada juga tekanan. Wanita yang mengalami tekanan ini perlulah diatasi dengan kadar segera sebelum ianya menjadi lebih buruk... Salah satunya, carilah teman untuk berkongsi masalah, selain itu berehat, cuba pikir positif, sabar juga penting... Bersenam?? penting juga untuk menjana pemikiran yang positif.. mencergaskan badan.. barulah boleh berbaik sangka dengan orang sekeliling..

Maka, janganlah sesiapa diluar sana memandang ringan tugas dan peranan seorang suri rumah..berat tugas mereka sebenarnya.. Untuk kaum suami atau bapa, ringan-ringankanlah tangan untuk membantu isteri melakukan kerja rumah.. Bila sudah ada sepakat, tolong-menolong barulah aman dan harmoni rumahtangga kan?? bahagia je rasa.. tak gituu? 

18 comments:

...mommy jue... said...

memang penat.. tak terhingga penatnya.. tak cukup tidur, tak sempat nak rehat... bila suami dan anak dah tidur, kita baru boleh nak buat keja tanpa gangguan.. nak lipat baju, nak mop lantai... tido sejam dua dah kene bangun....

mcm ni lah said...

tinggal jejak utk dijejaki

Rina AVAIL a.k.a cik betty said...

baguslah anda faham yg surirumah pon ada tekanan..sy sentap bila ada org ckp begini: "eh tak kerja pon nak stress ke?"..surirumah mcm sy tak layak utk stress ke? mentang²lah dia bekerja..

Putri Malu @ ima salsuzaima said...

betol tu..Suri rumah lagi banyak tekanan. :(

Farah Shamsudin said...

Sebenarnya semua orang pun alami tekanan.. tidak kiralah bekerja atau suri rumah.. memasing ada peranan sendiri kan.. so tak bolehla nak cakap yang suri rumah tiada tekanan..Betul tak?

nelly said...

memang tertekan lah nelly rasa even tak kawen lagi .hehe

Fitri Senin said...

patutnye sape yg keje suri rumah tu pun kena dpt gaji kan

Hafizah Mohamad said...

saya surirumah sepenuh masa...tapi x de tekanan pun...he he he...rasenye mase kerja dulu lagi tertekan dari jadi fulltime h/wife... sbb dulu fiza keja tapi sekarang dah fulltime h/wife...lega bila jadi h/wife hilang tekanan keja...he he he

♥♥P.i.n.K.y MoMMa♥♥ said...

sis pun suri rumah..hohoho penatttt daa~
bgn pagi dh ada keje menanti ;)
ditambah dgn anak2 bujang yg kian lasak membesar phewwww..

tp time mgmt penting ;)
kena ada masa utk diri sndiri jg hehehe

Fizalinolie said...

Betul tu sepatutnya kaum adam ringan2kan tulang untuk membantu isteri. Bukan mudah sebenarnya nak jadi suri rumah tangga sepenuh masa, perlukan daya tahan mental dan fizikal yang kuat. Kalau tak pandai2 alamat stress dibuat nyer. Hehe

qlah said...

anggap ianya sebagai cabaran .

hehe . :)

sarah-najwan said...

huhu..kdg2 mmg stress dgn tugas sbg ibu/isteri/pekerja sekaligus jadi bibik segalak..huhu

tapi ada hikmahnya saat tgk wajah anak2...keleteh mereka mmg menghiburkan..

Far8 budak baik said...

waaaa...taknk kawin lahh mcm ni..
mcm rumit je..ahaha..tapi nak anak cpt..
hehe..pastu isteri je yg jga..haha

YANA SHAIFUL said...

salam kenal..sy br 5 bln bergelar suri rumah.. dah ada sedikit rasa tertekan tapi bila tgk anak dpn mata hilang tekanan tuu..rasa2nya hati lum ready nk jadi suri rumah sepenuhnyaa..:-)

adan said...

tengok mak sy sbg seorang suri rumah.. sangat berat ya tugas sbg seorang suri rumah..

Farah Shamsudin said...

memang benar.. tekanan tinggi menjadi suri rumah ni..

Mama Kyra said...

eja rs tk tertekan jd surirumah tgga..sebab sonok dpt tgk perkembangan kyra dpn mata..kekdg papa dia pn jeles sbb eja tau dl..bahasa2 kyra yg dia tk fhm eja fhm

nurul hidhayah said...

anak sorg x rs lg kut stress nya. Cube anak lebih dr satu..pergh.. dunia rs mcm tunggang terbalik. Sorang nangis sana...sorg nangis sini.. solat pun mcm superman. Huhu Stress!@@

Tekanan Apabila Menjadi Suri Rumah..Tertekan ke??


Saya bukanlah seorang suri rumah. Saya adalah wanita yang bekerja TETAPI saya sangat faham keadaan wanita yang menjadi suri rumah sepenuh masa. Satu-satunya pekerjaan yang tidak pernah ada noktahnya ialah menjadi suri rumah! Kerana itu tidak dinafikanlah seorang wanita atau lebih tepat isteri itu menghadapi tekanan yang cukup tinggi.Mana ketidaknya, seawal pagi kena bangun untuk menyediakan sarapan dan melakukan apa yang patut dan tugas ini akan sentiasa berlarutan sehingga ke lewat malam atau sehingga awal pagi.. Begitulah rutin seorang suri rumah. Nampak memang senangkan? macam rilex je.. Tapi sebenarnya kerja suri rumahlah yang paling susah dan perlukan kesabaran yang tinggi.. Dengan melayan karenah anak lagi.. mana nak mengemas rumah lagi.. Kalau nak dikaitkan suri rumah sudah tentulah wanita kan..Maka, bolehlah saya mengatakan disini wanita adalah SuperWomen

Oleh kerana mana-mana wanita pun yang menjadi suri rumah bila ditanya mereka sememangnya mengaku mereka mengalami tekanan.. tidak kisahlah tekanan tu tinggi atau rendah.. Yang penting mesti ada juga tekanan. Wanita yang mengalami tekanan ini perlulah diatasi dengan kadar segera sebelum ianya menjadi lebih buruk... Salah satunya, carilah teman untuk berkongsi masalah, selain itu berehat, cuba pikir positif, sabar juga penting... Bersenam?? penting juga untuk menjana pemikiran yang positif.. mencergaskan badan.. barulah boleh berbaik sangka dengan orang sekeliling..

Maka, janganlah sesiapa diluar sana memandang ringan tugas dan peranan seorang suri rumah..berat tugas mereka sebenarnya.. Untuk kaum suami atau bapa, ringan-ringankanlah tangan untuk membantu isteri melakukan kerja rumah.. Bila sudah ada sepakat, tolong-menolong barulah aman dan harmoni rumahtangga kan?? bahagia je rasa.. tak gituu? 

18 comments:

...mommy jue... said...

memang penat.. tak terhingga penatnya.. tak cukup tidur, tak sempat nak rehat... bila suami dan anak dah tidur, kita baru boleh nak buat keja tanpa gangguan.. nak lipat baju, nak mop lantai... tido sejam dua dah kene bangun....

mcm ni lah said...

tinggal jejak utk dijejaki

Rina AVAIL a.k.a cik betty said...

baguslah anda faham yg surirumah pon ada tekanan..sy sentap bila ada org ckp begini: "eh tak kerja pon nak stress ke?"..surirumah mcm sy tak layak utk stress ke? mentang²lah dia bekerja..

Putri Malu @ ima salsuzaima said...

betol tu..Suri rumah lagi banyak tekanan. :(

Farah Shamsudin said...

Sebenarnya semua orang pun alami tekanan.. tidak kiralah bekerja atau suri rumah.. memasing ada peranan sendiri kan.. so tak bolehla nak cakap yang suri rumah tiada tekanan..Betul tak?

nelly said...

memang tertekan lah nelly rasa even tak kawen lagi .hehe

Fitri Senin said...

patutnye sape yg keje suri rumah tu pun kena dpt gaji kan

Hafizah Mohamad said...

saya surirumah sepenuh masa...tapi x de tekanan pun...he he he...rasenye mase kerja dulu lagi tertekan dari jadi fulltime h/wife... sbb dulu fiza keja tapi sekarang dah fulltime h/wife...lega bila jadi h/wife hilang tekanan keja...he he he

♥♥P.i.n.K.y MoMMa♥♥ said...

sis pun suri rumah..hohoho penatttt daa~
bgn pagi dh ada keje menanti ;)
ditambah dgn anak2 bujang yg kian lasak membesar phewwww..

tp time mgmt penting ;)
kena ada masa utk diri sndiri jg hehehe

Fizalinolie said...

Betul tu sepatutnya kaum adam ringan2kan tulang untuk membantu isteri. Bukan mudah sebenarnya nak jadi suri rumah tangga sepenuh masa, perlukan daya tahan mental dan fizikal yang kuat. Kalau tak pandai2 alamat stress dibuat nyer. Hehe

qlah said...

anggap ianya sebagai cabaran .

hehe . :)

sarah-najwan said...

huhu..kdg2 mmg stress dgn tugas sbg ibu/isteri/pekerja sekaligus jadi bibik segalak..huhu

tapi ada hikmahnya saat tgk wajah anak2...keleteh mereka mmg menghiburkan..

Far8 budak baik said...

waaaa...taknk kawin lahh mcm ni..
mcm rumit je..ahaha..tapi nak anak cpt..
hehe..pastu isteri je yg jga..haha

YANA SHAIFUL said...

salam kenal..sy br 5 bln bergelar suri rumah.. dah ada sedikit rasa tertekan tapi bila tgk anak dpn mata hilang tekanan tuu..rasa2nya hati lum ready nk jadi suri rumah sepenuhnyaa..:-)

adan said...

tengok mak sy sbg seorang suri rumah.. sangat berat ya tugas sbg seorang suri rumah..

Farah Shamsudin said...

memang benar.. tekanan tinggi menjadi suri rumah ni..

Mama Kyra said...

eja rs tk tertekan jd surirumah tgga..sebab sonok dpt tgk perkembangan kyra dpn mata..kekdg papa dia pn jeles sbb eja tau dl..bahasa2 kyra yg dia tk fhm eja fhm

nurul hidhayah said...

anak sorg x rs lg kut stress nya. Cube anak lebih dr satu..pergh.. dunia rs mcm tunggang terbalik. Sorang nangis sana...sorg nangis sini.. solat pun mcm superman. Huhu Stress!@@