Tuesday, 29 March 2011

Apa Yang Suami Takutkan Ek?

Di sebalik tubuh TEGAP lagi sasa ITU, lelaki sebenarnya mempunyai ketakutan tersendiri tau! Walau pun tidak diakui secara terangan oleh kaum ADAM ini TAPI itulah hakikatnya..

Suami ni akan merasa rendah diri sekiranya pendapatan yang diperoleh kurang dari isterinya.. biarpun si suami mempunyai pekerjaan yang baik, tapi kalau wang yang dibawanya ke rumah kurang dari isterinya, besar kemungkinan dia akn berasa rendah diri.

Lelaki selalunya lah akan mengalami kesukaran memisahkan dirinya dari kariernya. Kehilangan pekerjaan bagi lelaki adalah seperti kehilangan dirinya! keadaan ini menyebabkan dia kadangkala tidak tahu apa yang harus dilakukan. Begitu dekatnya pekerjaan dengan diri lelaki.. Oleh sebab itulah ramai suami sanggup berada di pejabat sehingga lewat malam semata-mata untuk menghabiskan kerjanya.

Selain itu, memang satu pukulan yang kuat bagi lelaki jika isterinya berkata bahawa hasil pekerjaannya kurang memuaskan. Kritikan bagi seorang isteri akan membuatkan dirinya berasa gagal menjadi seorang suami. Sampai satu tahap, suami berasa tidak lagi dicintai isterinya.. so, beware dengan kata-kata anda wahai isteri di luar sana.

Hampir semua lelaki akan berasa takut bila mengalami situasi ghairah seksual yang menurun. Mereka bimbang tidak mampu memberi nafkah batin pada isterinya. Lelaki merasakan tanpa ada ghairah seks kehidupan berumah tangga seakan tiada maknanya...

Seperti tidak percaya, tapi inilah kebenarannya.. Biar secara luarannya nampak kuat namun ada sebahagian lelaki yang berasa takut untuk mendampingi isteri yang bakal melahirkan baby. Mereka takut untuk melihat darah yang banyak dan proses kelahiran meskipun anaknya sendiri. Ada kan suami yang macam ni?

Selain itu, sejak kecil lagi lelaki diberi peranan sebagai pelindung dan pemimpin. Akibat terlalu menjaga peranan itu, timbul pula satu masalah lain dalam menyatakan dirinya salah.  Jika seorang lelaki mengakui kesalahannya mereka bimbang tentang kewibawaannya sebagai ketua rumah tangga akan dipertikaikan.. Tapi, bukan semua lelaki susah untuk meminta maaf terlebih dahulu kan??

Ini adalah serba sedikit tentang perkara tang ditakuti oleh kaum ADAM ini.. Tapi bukan semua kaum adam takut perkara yang sama kan?

8 comments:

YAYA AZURA said...

penakut jugak kaum adam nie ye..
tapi hakikatnya mmg macam tu..

Farah Shamsudin said...

yaya: betul tu.. nampaknya SASA gitu.. mreka pun ada sifat takut tu..

SiLabiLabi said...

like it..!

IKLAN FREE & Follow Blog Labi-Labi NineMustafa
& JariPlastik

Pendedahan Exclusive : Penyanyi Islam Membidas Mufti
Tutorial : How To Pay Using Maybank2U

manueng said...

mmg ade betulnye...hehe;)

salam perkenalan :)

AkmaFaizal said...

thanks for sharing, suami saya takut lipas terbang..saya takut gak..tapi sape nk buang/bunuh klau 2 dua takut?saya gak kena branikan diri..akeke

anyway, pompuan pun sama je lebih kurang ngan lelaki. takut tu perlu dlm hidup..jangan semua brani. brani mati?? Nauzubillah..

Farah Shamsudin said...

manueng: terima kasihla kerana mengaku juga kan:)

Akma:memang takut tu perlu dalam hidup dearr.. kalau takde langsung perasaan takut tu.. masalah besar tu.. kan?

cik najihah said...

hai..sy dah jadi follower ke 130 :)

Farah Shamsudin said...

thanc najihah..:)

Apa Yang Suami Takutkan Ek?

Di sebalik tubuh TEGAP lagi sasa ITU, lelaki sebenarnya mempunyai ketakutan tersendiri tau! Walau pun tidak diakui secara terangan oleh kaum ADAM ini TAPI itulah hakikatnya..

Suami ni akan merasa rendah diri sekiranya pendapatan yang diperoleh kurang dari isterinya.. biarpun si suami mempunyai pekerjaan yang baik, tapi kalau wang yang dibawanya ke rumah kurang dari isterinya, besar kemungkinan dia akn berasa rendah diri.

Lelaki selalunya lah akan mengalami kesukaran memisahkan dirinya dari kariernya. Kehilangan pekerjaan bagi lelaki adalah seperti kehilangan dirinya! keadaan ini menyebabkan dia kadangkala tidak tahu apa yang harus dilakukan. Begitu dekatnya pekerjaan dengan diri lelaki.. Oleh sebab itulah ramai suami sanggup berada di pejabat sehingga lewat malam semata-mata untuk menghabiskan kerjanya.

Selain itu, memang satu pukulan yang kuat bagi lelaki jika isterinya berkata bahawa hasil pekerjaannya kurang memuaskan. Kritikan bagi seorang isteri akan membuatkan dirinya berasa gagal menjadi seorang suami. Sampai satu tahap, suami berasa tidak lagi dicintai isterinya.. so, beware dengan kata-kata anda wahai isteri di luar sana.

Hampir semua lelaki akan berasa takut bila mengalami situasi ghairah seksual yang menurun. Mereka bimbang tidak mampu memberi nafkah batin pada isterinya. Lelaki merasakan tanpa ada ghairah seks kehidupan berumah tangga seakan tiada maknanya...

Seperti tidak percaya, tapi inilah kebenarannya.. Biar secara luarannya nampak kuat namun ada sebahagian lelaki yang berasa takut untuk mendampingi isteri yang bakal melahirkan baby. Mereka takut untuk melihat darah yang banyak dan proses kelahiran meskipun anaknya sendiri. Ada kan suami yang macam ni?

Selain itu, sejak kecil lagi lelaki diberi peranan sebagai pelindung dan pemimpin. Akibat terlalu menjaga peranan itu, timbul pula satu masalah lain dalam menyatakan dirinya salah.  Jika seorang lelaki mengakui kesalahannya mereka bimbang tentang kewibawaannya sebagai ketua rumah tangga akan dipertikaikan.. Tapi, bukan semua lelaki susah untuk meminta maaf terlebih dahulu kan??

Ini adalah serba sedikit tentang perkara tang ditakuti oleh kaum ADAM ini.. Tapi bukan semua kaum adam takut perkara yang sama kan?

8 comments:

YAYA AZURA said...

penakut jugak kaum adam nie ye..
tapi hakikatnya mmg macam tu..

Farah Shamsudin said...

yaya: betul tu.. nampaknya SASA gitu.. mreka pun ada sifat takut tu..

SiLabiLabi said...

like it..!

IKLAN FREE & Follow Blog Labi-Labi NineMustafa
& JariPlastik

Pendedahan Exclusive : Penyanyi Islam Membidas Mufti
Tutorial : How To Pay Using Maybank2U

manueng said...

mmg ade betulnye...hehe;)

salam perkenalan :)

AkmaFaizal said...

thanks for sharing, suami saya takut lipas terbang..saya takut gak..tapi sape nk buang/bunuh klau 2 dua takut?saya gak kena branikan diri..akeke

anyway, pompuan pun sama je lebih kurang ngan lelaki. takut tu perlu dlm hidup..jangan semua brani. brani mati?? Nauzubillah..

Farah Shamsudin said...

manueng: terima kasihla kerana mengaku juga kan:)

Akma:memang takut tu perlu dalam hidup dearr.. kalau takde langsung perasaan takut tu.. masalah besar tu.. kan?

cik najihah said...

hai..sy dah jadi follower ke 130 :)

Farah Shamsudin said...

thanc najihah..:)