Saturday, 6 August 2011

Untuk Tatapan Si Suami...


Ada aku peduli isteri dan anak2ku sudah makan atau belum...

Ada aku peduli jika isteriku tak sempat makan kerana sibuk melayan anak-anak....

Ada aku peduli jika isteriku masih di dapur menyediakan keperluan pagi esok ketika aku sedang berdengkur...

Ada aku peduli siapa yang membelikan sabun mandi, ubat gigi dan meletakkannya di dalam bilik aku bersiram....

Ada aku peduli dah berapa lama isteri aku begitu setia menggosok kain bajuku...

Ada aku peduli bagaimana layanan yg isteriku dambakan dari aku seorang suami...

Ada aku peduli apa perasaan isteriku bila aku pulang kerumah dengan wajah kusam dan masam....

Ada aku peduli adakah wang yang masih bersisa utk isteri dan anakku ketika aku hendak kepergian....

Ada aku peduli apa perasaan isteriku bila aku tidak pernah menelefonnya ketika aku bertugas di luar.....

Ada aku peduli berapa harga gincu jika isteriku ingin memerahkan bibir yang pudar ditelan masa....

Ada aku peduli bilakah kali terakhir aku menghadiahkan minyak wangi kepada isteriku...

Ada aku peduli bila kali terakhir aku membelikan pakaian utk wanita yg rela menjadi isteriku..menjadi ibu anak-anakku

Ada aku peduli kenapa isteriku terlelap bersama linangan airmata....

Ada aku peduli jika isteriku terjaga di tengah malam kerana dengkurku......dan aku terus nyenyak tidur dibuai mimpi indah seorang lelaki....


Tiba-tiba aku MENJADI PEDULI dan MENGAMBIL PEDULI


Ketika telefon isteriku berdering di malam hari...

Ketika isteriku mula belajar ber sms..dan berchatting...

Ketika isteriku kembali berhias seperti ketika aku mula jatuh hati padanya...

Ketika isteriku sanggup tidak makan malam kerana mahu menjaga badan

Ketika isteriku tidak meminta lagi aku menjadi imamnya....

Ketika isteriku memilih tidur bersama anak-anakku.....

Ketika dia tidak lagi mencium tanganku ketika aku hendak pergi ...

Kini,aku baru ingin bertanya kenapa isteri aku dah tak peduli kat aku?


p/s* Tidak ada manusia yang sempurna baik suami ataupun isteri.Jangan mengharap dilayan seperti raja jika kita tidak pernah anggap isteri itu permaisuri hati kita. Jangan diharap bunga yang indah jika kita tidak pernah membajanya. Dan selalulah ingat,bila hati seorang wanita telah retak, dia boleh menjadi lebih keras daripada seorang lelaki.... 

10 comments:

missina said...

herrmm semua suami2 kena baca ni kan,,masa ada tulah kene hargai betul2,,bukan ego dan pandg sebelah mata je kan,,,wlupun hakikatnya lelaki memg tk tahu ekspress perasaan dia,,eh tul tak??hehe,,,sy sendripun takde suami lg ni,,hehe

Far8 budak baik said...

jadi sayangi lahh isteri kita kn..
time couple syg bagai nk rakk..
pas kawen wat gituu..
habis lah isteri lari..
walaupun adik lum kawin..
tapi serba serbi bab basic dah tahu dah..
hahahahaha

Farah Shamsudin said...

missina: tuelaaa.. semua suami kena baca..

Far8: wah! bagus nii!

Puan Kutu said...

bagus nie bg para suami faham sikit pengorbanan isteri.hehe..mmg tak ada yg perfect,tp kena menghargai pasangan..

zOeY zAu YaH said...

betul2 kak hehe

Farah Shamsudin said...

Pn Kutu: betul tu kak..

Zoey: hehehe.. yuppie..

NOOR FATIN said...

patut dibaca oleh semua bakal suami! ahaks

Redbloodsnow said...

nice entry. sang suami di dunia, harus baca entry nih..hehe

aTy _faRed~ said...

biase suami hanye akan peduli jike isterinyer mule berubah menjadi cantik n melakukan kerje2 di luar rutin..... hah.. baru ko nak gelabah ek..:)

Mama Likha said...

btul ni btul... zte byk baca kt blog2 org lain.. nti nk share kt blog sndiri jgk lah.... buat peringatan utk diri sendiri tak slh kan frh :)

mmg kite tk sempurna, wpun cuba utk mjadi sempurna kita ttp tk boleh, sbb tiada manusia blh jd sempurna farah.....

Untuk Tatapan Si Suami...


Ada aku peduli isteri dan anak2ku sudah makan atau belum...

Ada aku peduli jika isteriku tak sempat makan kerana sibuk melayan anak-anak....

Ada aku peduli jika isteriku masih di dapur menyediakan keperluan pagi esok ketika aku sedang berdengkur...

Ada aku peduli siapa yang membelikan sabun mandi, ubat gigi dan meletakkannya di dalam bilik aku bersiram....

Ada aku peduli dah berapa lama isteri aku begitu setia menggosok kain bajuku...

Ada aku peduli bagaimana layanan yg isteriku dambakan dari aku seorang suami...

Ada aku peduli apa perasaan isteriku bila aku pulang kerumah dengan wajah kusam dan masam....

Ada aku peduli adakah wang yang masih bersisa utk isteri dan anakku ketika aku hendak kepergian....

Ada aku peduli apa perasaan isteriku bila aku tidak pernah menelefonnya ketika aku bertugas di luar.....

Ada aku peduli berapa harga gincu jika isteriku ingin memerahkan bibir yang pudar ditelan masa....

Ada aku peduli bilakah kali terakhir aku menghadiahkan minyak wangi kepada isteriku...

Ada aku peduli bila kali terakhir aku membelikan pakaian utk wanita yg rela menjadi isteriku..menjadi ibu anak-anakku

Ada aku peduli kenapa isteriku terlelap bersama linangan airmata....

Ada aku peduli jika isteriku terjaga di tengah malam kerana dengkurku......dan aku terus nyenyak tidur dibuai mimpi indah seorang lelaki....


Tiba-tiba aku MENJADI PEDULI dan MENGAMBIL PEDULI


Ketika telefon isteriku berdering di malam hari...

Ketika isteriku mula belajar ber sms..dan berchatting...

Ketika isteriku kembali berhias seperti ketika aku mula jatuh hati padanya...

Ketika isteriku sanggup tidak makan malam kerana mahu menjaga badan

Ketika isteriku tidak meminta lagi aku menjadi imamnya....

Ketika isteriku memilih tidur bersama anak-anakku.....

Ketika dia tidak lagi mencium tanganku ketika aku hendak pergi ...

Kini,aku baru ingin bertanya kenapa isteri aku dah tak peduli kat aku?


p/s* Tidak ada manusia yang sempurna baik suami ataupun isteri.Jangan mengharap dilayan seperti raja jika kita tidak pernah anggap isteri itu permaisuri hati kita. Jangan diharap bunga yang indah jika kita tidak pernah membajanya. Dan selalulah ingat,bila hati seorang wanita telah retak, dia boleh menjadi lebih keras daripada seorang lelaki.... 

10 comments:

missina said...

herrmm semua suami2 kena baca ni kan,,masa ada tulah kene hargai betul2,,bukan ego dan pandg sebelah mata je kan,,,wlupun hakikatnya lelaki memg tk tahu ekspress perasaan dia,,eh tul tak??hehe,,,sy sendripun takde suami lg ni,,hehe

Far8 budak baik said...

jadi sayangi lahh isteri kita kn..
time couple syg bagai nk rakk..
pas kawen wat gituu..
habis lah isteri lari..
walaupun adik lum kawin..
tapi serba serbi bab basic dah tahu dah..
hahahahaha

Farah Shamsudin said...

missina: tuelaaa.. semua suami kena baca..

Far8: wah! bagus nii!

Puan Kutu said...

bagus nie bg para suami faham sikit pengorbanan isteri.hehe..mmg tak ada yg perfect,tp kena menghargai pasangan..

zOeY zAu YaH said...

betul2 kak hehe

Farah Shamsudin said...

Pn Kutu: betul tu kak..

Zoey: hehehe.. yuppie..

NOOR FATIN said...

patut dibaca oleh semua bakal suami! ahaks

Redbloodsnow said...

nice entry. sang suami di dunia, harus baca entry nih..hehe

aTy _faRed~ said...

biase suami hanye akan peduli jike isterinyer mule berubah menjadi cantik n melakukan kerje2 di luar rutin..... hah.. baru ko nak gelabah ek..:)

Mama Likha said...

btul ni btul... zte byk baca kt blog2 org lain.. nti nk share kt blog sndiri jgk lah.... buat peringatan utk diri sendiri tak slh kan frh :)

mmg kite tk sempurna, wpun cuba utk mjadi sempurna kita ttp tk boleh, sbb tiada manusia blh jd sempurna farah.....