Monday, 16 January 2012

Memaafkan...

Assalamualaikum..


Memaafkan seseorang dan meminta maaf adalah sesuatu yang membahagiakan..

Ya! Bukan senang untuk memaafkan seseorang yang telah menyakiti hati kita dan melupakan perbuatannya seolah-olah tiada ape yang berlaku..Tetapi, jika kita ingin berjaya kita perlu berubah ke arah positif. Buanglah segala kebencian seterusnya memaafkan...

Lebih senang memaafkan seorang musuh, dari memaafkan seorang kawan - William Blake -

Kata-kata ini seringkali didengar.. mengapa lebih senang memaafkan seorang musuh dari memaafkan seorang kawan?hakikatnyaaa....orang yang dikasihi dan percaya lebih kita berasa hati berbanding sebaliknyaa..

Orang yang Cemerlang sentiasa memaafkan walau sebesar manapun jua.. jika tidak memaafkan, dendam akan sentiasa berkumpul di dalam hati..

Orang yang Cemerlang suka memaafkan seterusnya melupakan. Sikap memaafkan perlu mengambil masa untuk diserap supaya ia menjadi sesuatu yang semulajadi..

Mungkin kesalahannya terlalu besar bagi kita untuk dimaafkan, tetapi kita cuba juga belajar memaafkan sekaligus melupakan..Kita pasti akan merasa kesannya kepada jiwa selepas kita mula memaafkan...:)


6 comments:

anitadiana said...

betul lah fara..memaaf musuh tu lagi senang daripada kawan baik...bila kawan tu boleh memaafkan tapi kesan atau parut tu pasti ada...dan tak akan jadi seperti dulu..bagi kak ita lah...tak sama lah lah...

Farah Shamsudin said...

kak Ita: betul.. saya jua begituu..plus kesalahannya itu sangat besar pulak.. lagilaa susah kan..

Mama Ema said...

ada satu kisah bergaduh dgn rakan sekelas...sampai skrg tak bertegur pun..walaupun ada fb./masing-masing tak add. baik dibiarkan saja..sedangkan dah maafkan segala perbuatan yang pernah dia lakukan

Farah Shamsudin said...

Mama Ema: Itulaaah.. ade juge kes kat sini.. dl kemain baik.. tapi skang, langsung xbertegur.. sikit je silapnye pun..

Puan Kutu said...

memaafkan boleh,tp melupakan tu perlukan peredaran masa yg tinggi..:)

Farah Shamsudin said...

Pn Kutu: Sememangnya kak..

Memaafkan...

Assalamualaikum..


Memaafkan seseorang dan meminta maaf adalah sesuatu yang membahagiakan..

Ya! Bukan senang untuk memaafkan seseorang yang telah menyakiti hati kita dan melupakan perbuatannya seolah-olah tiada ape yang berlaku..Tetapi, jika kita ingin berjaya kita perlu berubah ke arah positif. Buanglah segala kebencian seterusnya memaafkan...

Lebih senang memaafkan seorang musuh, dari memaafkan seorang kawan - William Blake -

Kata-kata ini seringkali didengar.. mengapa lebih senang memaafkan seorang musuh dari memaafkan seorang kawan?hakikatnyaaa....orang yang dikasihi dan percaya lebih kita berasa hati berbanding sebaliknyaa..

Orang yang Cemerlang sentiasa memaafkan walau sebesar manapun jua.. jika tidak memaafkan, dendam akan sentiasa berkumpul di dalam hati..

Orang yang Cemerlang suka memaafkan seterusnya melupakan. Sikap memaafkan perlu mengambil masa untuk diserap supaya ia menjadi sesuatu yang semulajadi..

Mungkin kesalahannya terlalu besar bagi kita untuk dimaafkan, tetapi kita cuba juga belajar memaafkan sekaligus melupakan..Kita pasti akan merasa kesannya kepada jiwa selepas kita mula memaafkan...:)


6 comments:

anitadiana said...

betul lah fara..memaaf musuh tu lagi senang daripada kawan baik...bila kawan tu boleh memaafkan tapi kesan atau parut tu pasti ada...dan tak akan jadi seperti dulu..bagi kak ita lah...tak sama lah lah...

Farah Shamsudin said...

kak Ita: betul.. saya jua begituu..plus kesalahannya itu sangat besar pulak.. lagilaa susah kan..

Mama Ema said...

ada satu kisah bergaduh dgn rakan sekelas...sampai skrg tak bertegur pun..walaupun ada fb./masing-masing tak add. baik dibiarkan saja..sedangkan dah maafkan segala perbuatan yang pernah dia lakukan

Farah Shamsudin said...

Mama Ema: Itulaaah.. ade juge kes kat sini.. dl kemain baik.. tapi skang, langsung xbertegur.. sikit je silapnye pun..

Puan Kutu said...

memaafkan boleh,tp melupakan tu perlukan peredaran masa yg tinggi..:)

Farah Shamsudin said...

Pn Kutu: Sememangnya kak..