Thursday, 5 January 2012

Lelaki kacak...


Sudah menjadi lumrah manusia inginkan pasangan yang sedap mata memandang.. Biar tak kacak dimata orang lain tetapi kacak dimata kita kan.. Tapi tahukah lelaki ini akan lebih kacak apabila....
  • Lelaki solat lima waktu sehari semalam
  • Lelaki menghulurkan sedekah kepada yang memerlukan
  • Lelaki memakai pakaian yang sopan dan kemas
  • Lelaki yang menghormati ibu bapa dan sanak saudara
  • Lelaki mampu menepis godaan zina dan maksiat
  • Lelaki menjalankan tanggungjawab kepada adik beradik dan keluarga
  • Lelaki memberi ruang duduk untuk wanita atau golongan uzur di tempat awam
  • Lelaki berjaya mengawal perasaan marah dengan ucapan zikrullah
  • Lelaki bertutur dengan penuh sopan dengan penuh hemah pada orang lain
  • Lelaki melaungkan azan dan menjadi imam ketika menunaikan solat
  • Lelaki menyediakan nafkah zahir dan batin pada isterinya (sudah berumahtangga)
  • Lelaki berjaya mengawal perasaan cemburu buta terhadap isterinya
  • Lelaki melayan isteri seperti seorang bidadari
  • Lelaki mampu bangun dari tidurnya pada malam hari untuk melakukan ibadah sunat
  • Lelaki mudah dibawa berbincang dan bertolak ansur
  • Lelaki mampu berdikari dan bersungguh untuk sesuatu yang diinginkan

Senangkan untuk menjadi lelaki yang kacak? well, outer beauty is temporary while the inner beauty will last forever... Dala erti kata yang lain, Lelaki yang Soleh adalah Lelaki yang Kacak....

7 comments:

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

betul farah..kekacakan ini yg paling sempurna di mata kita..


p/s: farah, kakak x kecil hati dgn tulisan kamu sbb kakak faham apa yg kamu sampaikan cuma akak sakit hati dgn salah satu komen di entri tersebut

Farah Shamsudin said...

kak rina: ye.. betul tu.tapi ramai lelaki di luar sana yang kurang ambil tahukan perkara ni..
*akak, jangan makan hati ye tentang entri tuu.. saya hanya menulis sebab dah banyak sangat isu tentang tuu.. cuma nak tengok pandangan masing-masing je kak..

Hanis MY said...

latar belakang agama tu ptg kan...bukannya rupa semata2...

teratai said...

apa yg farah tulis semua betul,tapi realitinya susahkan nak cari yg sedemikian!

Farah Shamsudin said...

Hanis: betul tu dearr..

kakak Teratai: ye kak.. bukan mudah.. nisbah 1 dari 100 org pn tak tentu ada kak..

anitadiana said...

alhamdulilah lah kalu semua lelaki mcm tu..payah nak jumpa semua di atas tu fara...

Puan Kutu said...

mmg kacak..tp nak carik lelaki yg betul2 soleh macam semua yg disenaraikan tu mmg ssh..kita sebagai isteri ni pun byk kekurangan..:)

Lelaki kacak...


Sudah menjadi lumrah manusia inginkan pasangan yang sedap mata memandang.. Biar tak kacak dimata orang lain tetapi kacak dimata kita kan.. Tapi tahukah lelaki ini akan lebih kacak apabila....
  • Lelaki solat lima waktu sehari semalam
  • Lelaki menghulurkan sedekah kepada yang memerlukan
  • Lelaki memakai pakaian yang sopan dan kemas
  • Lelaki yang menghormati ibu bapa dan sanak saudara
  • Lelaki mampu menepis godaan zina dan maksiat
  • Lelaki menjalankan tanggungjawab kepada adik beradik dan keluarga
  • Lelaki memberi ruang duduk untuk wanita atau golongan uzur di tempat awam
  • Lelaki berjaya mengawal perasaan marah dengan ucapan zikrullah
  • Lelaki bertutur dengan penuh sopan dengan penuh hemah pada orang lain
  • Lelaki melaungkan azan dan menjadi imam ketika menunaikan solat
  • Lelaki menyediakan nafkah zahir dan batin pada isterinya (sudah berumahtangga)
  • Lelaki berjaya mengawal perasaan cemburu buta terhadap isterinya
  • Lelaki melayan isteri seperti seorang bidadari
  • Lelaki mampu bangun dari tidurnya pada malam hari untuk melakukan ibadah sunat
  • Lelaki mudah dibawa berbincang dan bertolak ansur
  • Lelaki mampu berdikari dan bersungguh untuk sesuatu yang diinginkan

Senangkan untuk menjadi lelaki yang kacak? well, outer beauty is temporary while the inner beauty will last forever... Dala erti kata yang lain, Lelaki yang Soleh adalah Lelaki yang Kacak....

7 comments:

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

betul farah..kekacakan ini yg paling sempurna di mata kita..


p/s: farah, kakak x kecil hati dgn tulisan kamu sbb kakak faham apa yg kamu sampaikan cuma akak sakit hati dgn salah satu komen di entri tersebut

Farah Shamsudin said...

kak rina: ye.. betul tu.tapi ramai lelaki di luar sana yang kurang ambil tahukan perkara ni..
*akak, jangan makan hati ye tentang entri tuu.. saya hanya menulis sebab dah banyak sangat isu tentang tuu.. cuma nak tengok pandangan masing-masing je kak..

Hanis MY said...

latar belakang agama tu ptg kan...bukannya rupa semata2...

teratai said...

apa yg farah tulis semua betul,tapi realitinya susahkan nak cari yg sedemikian!

Farah Shamsudin said...

Hanis: betul tu dearr..

kakak Teratai: ye kak.. bukan mudah.. nisbah 1 dari 100 org pn tak tentu ada kak..

anitadiana said...

alhamdulilah lah kalu semua lelaki mcm tu..payah nak jumpa semua di atas tu fara...

Puan Kutu said...

mmg kacak..tp nak carik lelaki yg betul2 soleh macam semua yg disenaraikan tu mmg ssh..kita sebagai isteri ni pun byk kekurangan..:)