Monday, 27 February 2012

Mamogram? Untuk kaum Hawa Sahaja..:)

Assalamualaikum...

Kali ni saya nak bercerita tentang mamogram.. ramai lagi kaum-kaum ibu di luar sana yang memang tak tahu atau selama ni mendengar cerita dari orang lain tentang mamogram ni..Jom tengok apa itu mamogram sebenarnyaa...

Mamogram ini adalah satu saringan pemeriksaan sinar x yang dilakukan untuk mengesan peringkat awal kanser payudara..Bagi wanita yang berumur 40 tahun sehingga 70 tahun sememangnya layak dan lebih tepat lagi wajib buat pemeriksaan ini. Kenapa perlu lakukan?? ini kerana mamogram dapat mengesan kanser payudara pada peringkat paling awal iaitu sebelum ketumbuhan dapat dirasai oleh payudara.

Pemeriksaan ini dilakukan oleh Juru-Xray wanita. Hanya mengambil masa selama 10 sehingga 30 minit..Pemeriksaan mamogram ini sangat selamat kerana radiasinya adalah ditahap yang sangat rendah!

Persediaan untuk membuat mamogram pula, Elakkan menggunakan minyak wangi, deodorant, bedak atau krim pada bahagian dada dan ketiak pada hari pemeriksaan.. Lakukan pemeriksaan ini selepas haid kerana pada masa itu, kerana payudara kurang sensitif..Elakkan minum minuman yang berkafein seperti kopi, teh, air berkabonat dan coklat selama seminggu atau dua minggu sebelum hari temujanji...

Pemeriksaan ini boleh dilakukan di pusat mamogram swasta yang terpilih.. Untuk mendapatkan voucher subsidi mamogram secara percuma boleh terus datang ke mana-mana cawangan LPPKN berhampiran dengan rumah..

p/s*yuhuu, kini LPPKN bagi voucher percuma sahaja untuk wanita yang layak.. terhad sehingga bulan Jun sahaja.. ibu saya dah dua kali pun membuat pemeriksaan, beliau kata tak sakit pun seperti mana orang lain cerita..Alhamdulillah, keputusan mamogram ibu normal dan tiada apa yang perlu dirisaukan..:) Oleh itu, sila-sila lah beri info ini kepada ibu-ibu yang layak. 

3 comments:

anitadiana said...

bagus lah..tapi umur belum sampai....tq farah info yg bagus ne...

Farah Shamsudin said...

Kak Ita: farah kan memang keja LPPKN.. farah pun yang uruskan.. so, memang farah tau info ni kak..

Anonymous said...

Umur 3o++ bole ker

Mamogram? Untuk kaum Hawa Sahaja..:)

Assalamualaikum...

Kali ni saya nak bercerita tentang mamogram.. ramai lagi kaum-kaum ibu di luar sana yang memang tak tahu atau selama ni mendengar cerita dari orang lain tentang mamogram ni..Jom tengok apa itu mamogram sebenarnyaa...

Mamogram ini adalah satu saringan pemeriksaan sinar x yang dilakukan untuk mengesan peringkat awal kanser payudara..Bagi wanita yang berumur 40 tahun sehingga 70 tahun sememangnya layak dan lebih tepat lagi wajib buat pemeriksaan ini. Kenapa perlu lakukan?? ini kerana mamogram dapat mengesan kanser payudara pada peringkat paling awal iaitu sebelum ketumbuhan dapat dirasai oleh payudara.

Pemeriksaan ini dilakukan oleh Juru-Xray wanita. Hanya mengambil masa selama 10 sehingga 30 minit..Pemeriksaan mamogram ini sangat selamat kerana radiasinya adalah ditahap yang sangat rendah!

Persediaan untuk membuat mamogram pula, Elakkan menggunakan minyak wangi, deodorant, bedak atau krim pada bahagian dada dan ketiak pada hari pemeriksaan.. Lakukan pemeriksaan ini selepas haid kerana pada masa itu, kerana payudara kurang sensitif..Elakkan minum minuman yang berkafein seperti kopi, teh, air berkabonat dan coklat selama seminggu atau dua minggu sebelum hari temujanji...

Pemeriksaan ini boleh dilakukan di pusat mamogram swasta yang terpilih.. Untuk mendapatkan voucher subsidi mamogram secara percuma boleh terus datang ke mana-mana cawangan LPPKN berhampiran dengan rumah..

p/s*yuhuu, kini LPPKN bagi voucher percuma sahaja untuk wanita yang layak.. terhad sehingga bulan Jun sahaja.. ibu saya dah dua kali pun membuat pemeriksaan, beliau kata tak sakit pun seperti mana orang lain cerita..Alhamdulillah, keputusan mamogram ibu normal dan tiada apa yang perlu dirisaukan..:) Oleh itu, sila-sila lah beri info ini kepada ibu-ibu yang layak. 

3 comments:

anitadiana said...

bagus lah..tapi umur belum sampai....tq farah info yg bagus ne...

Farah Shamsudin said...

Kak Ita: farah kan memang keja LPPKN.. farah pun yang uruskan.. so, memang farah tau info ni kak..

Anonymous said...

Umur 3o++ bole ker