Sunday, 31 March 2013

Di sebalik kehamilan saya..

Assalamualaikum Uollss!

Harini nak story mori tentang kehamilan saya. Most of my frens memang sudah sedia maklum usia perkahwinan saya hampir mencecah 5 tahun..Rasanya kawan-kawan di alam maya juga tau kot.. keinginan untuk memiliki cahaya mata sendiri tuu, memang sangat menebal plus hampir 5 tahun menunggu..

Air mata tu tumpah tak payah cakapla. Agaknya kalau simpan tu dah berbesen-besen jumlahnyaa..Sebab selalu tumpahnya air mata ni kerana faktor sekeliling, faktor sindirin dari mereka yang kurang arif ini. Seolah-olah rezeki anak itu berada di tangan saya. Tapi takpe, saya tak kisah, saya sudah memaafkan juga mereka ituu..

Sepanjang hampir 5 tahun ini, ramai sangat kawan-kawan terdekat, keluarga bagi support.. macam-macam cara tradisonal juga moden telah saya cuba. Tapi itula, Allah lebih tahukan.. Memang tiada perubahan pun. Sampaila tahap saya sendiri malas nak pikir. Tak kisahla apa orang nak kata, tapi dalam hati tak habis-habis berdoa agar suatu hari nanti saya dapat memiliki cahaya mata sendiri. Bila ibu ke Mekkah, ibu ada bawak balik ini:



yang bulat tu dinamakan buah Siti Hawa atau buah zuriat.
yang dalam kotak hijau tuu serbuk kurma ( powder )
yang dalam kotak biru tuu kurma biasa tapi dipacking dalam kotak..


Ibu cakap buah tuu kena rebus & minum air rebusan ..
Yang powder kena campur dengan susu kambing lepas tuu minum..
Kurma pula makan seperti biasa dan selawat serta doa..
Nak dijadikan stori satu apepun saya takde buat lagi. tak sempat nak buat semua tuu. Cuma adala minum air zam-zam yang dibawa balik ibu.. Tapi ini cite lama..:))

Lepas kejadian ini memang saya terus takde buat ape-ape treatment, atau mencuba mana-mana produk di pasaran sekali pun..Tup-tup dengan kuasa Allah Yang Maha Besar, Bulan Oktober saya preggy itupun tak tahu. Hanya tau di bulan Januari 2013.. Maka ramailah kawan-kawan, sanak saudara yang mula bertanya ape yang saya makan atau buat untuk preggy ini. Maklumla dah hampir 5 tahun kan..Tapi ntahla, tidak tahu dari mana datangnya berkat ini, saya tiada jawapan khusus untuk persoalan kawan-kawan & yang lain..
Samada doa seorang ibu di hadapan Kaabah ke..atau doa saya & En Suami yang tidak putus-putus ke..atau berkat mengaji walaupun tidak kerap tapi elokla dari tiada langsung kan..Atau juga saya tetap masih meneruskan makan kurma nabi..Atau juga kebetulan memang Allah sudah tetapkan dari awal bahawasanya rezeki untuk kami pada tahun ini.. Kesemuanya mungkin bersatu dan hasilnya Ku SUJUD SYUKUR PADAMU YA ALLAH..Alhamdulillahhh!

Beginilah ceritanya..Kesimpulannya rezeki itu datang dengan kuasa Allah..
Kita hamba yang lemah ni hanya mampu berusaha, berdoa dan bertawakal..
Jangan kita mudah menuding jari kat orang lain..
Alah die tu takde anak.. sebab gitu-gini die takde anak lagi..
Semuanya kena berbalik kepada Maha Pencipta..

Perjalanan saya juga masih jauh lagi. Masih lagi berbaki 3 bulan lagi untuk bersalin..
Semoga semuanya selamat hingga bayi ini lahir ke dunia dengan sihat dan sempurna..
Amin.. amin.. amin ya rabb..


p/s * terima kasih ye kawan-kawan sudi singgah sini *

10 comments:

Tina Othman said...

Allah maha mengatahui kan farah, berkat bersabar akhirnya diberi rezeki jugak

Cik Eka said...

tahniah kak..
makcik eka,umur 39,dah hampir 11 tahun tak bersalin,bila rebus air buah zuriat ni,alhamdulillah kuasa Allah.dia mengandung. Anak dia ada 4, tapi yg terakhir ini lelaki. dia mmg nak sgt anak lelaki..

Farah Shamsudin said...

Tina: Tula dear.. Semoga bagi mereka yang masih belum dikurniakan cahaya mata, bersabarlah.. setiap kesabaran tu ada hikmahnyaa..

Cik Eka: Kuasa Allah kan dear. Tiada siapa pun boleh halang..

Ibu Siti said...

memang manusia skang ni tak pernah puas..bila bujang tanya bila nak kawen..dah kawen tanya bila nak dapat anak..dah dapat anak, tanya bila nak tambah lagi...dah beranak ramai2, cakap plak "asek beranak jer.."...bersabar jelah...jangan dilayan orang sekeliling... :) cukup makan cukup tido, sihat la anak nanti...hehee..

Farah Shamsudin said...

Ibu Siti: HUrm, betul tuu. xpe, mulut manusia mana bole stop bercakap.. biarkanlahhh..

norzila said...

bestnyer....zila lum lagi stilll conceive dah 2 tahun tunggu...salam kenalan dr zila...doakan kita jugak ye

Masya said...

alhamdulillah.. salam kenal.. tahniah yer...

Anonymous said...

geotorelxzp credit card debt
credit card companies

kiera'sakura said...

Alhamdulilah. betul rezeki tue ditangan Allah. kita hanya mampu berusaha, berdoa dan selebihnya tawakal.

*berkat dari semua usaha tue agaknya ;)

Fizalinolie said...

Hanya Allah yg maha mengetahui Farah. Fiza dulu pun mcm2 org kata bila dah setahun kahwin. Tapi Alhamdulillah, berkat sabar... Akhirnya Allah kurniakan Alia buat Fiza. ^_^.

Fiza doakan moga Farah dan baby sihat hendaknya dan bersalin dgn lancar.

Di sebalik kehamilan saya..

Assalamualaikum Uollss!

Harini nak story mori tentang kehamilan saya. Most of my frens memang sudah sedia maklum usia perkahwinan saya hampir mencecah 5 tahun..Rasanya kawan-kawan di alam maya juga tau kot.. keinginan untuk memiliki cahaya mata sendiri tuu, memang sangat menebal plus hampir 5 tahun menunggu..

Air mata tu tumpah tak payah cakapla. Agaknya kalau simpan tu dah berbesen-besen jumlahnyaa..Sebab selalu tumpahnya air mata ni kerana faktor sekeliling, faktor sindirin dari mereka yang kurang arif ini. Seolah-olah rezeki anak itu berada di tangan saya. Tapi takpe, saya tak kisah, saya sudah memaafkan juga mereka ituu..

Sepanjang hampir 5 tahun ini, ramai sangat kawan-kawan terdekat, keluarga bagi support.. macam-macam cara tradisonal juga moden telah saya cuba. Tapi itula, Allah lebih tahukan.. Memang tiada perubahan pun. Sampaila tahap saya sendiri malas nak pikir. Tak kisahla apa orang nak kata, tapi dalam hati tak habis-habis berdoa agar suatu hari nanti saya dapat memiliki cahaya mata sendiri. Bila ibu ke Mekkah, ibu ada bawak balik ini:



yang bulat tu dinamakan buah Siti Hawa atau buah zuriat.
yang dalam kotak hijau tuu serbuk kurma ( powder )
yang dalam kotak biru tuu kurma biasa tapi dipacking dalam kotak..


Ibu cakap buah tuu kena rebus & minum air rebusan ..
Yang powder kena campur dengan susu kambing lepas tuu minum..
Kurma pula makan seperti biasa dan selawat serta doa..
Nak dijadikan stori satu apepun saya takde buat lagi. tak sempat nak buat semua tuu. Cuma adala minum air zam-zam yang dibawa balik ibu.. Tapi ini cite lama..:))

Lepas kejadian ini memang saya terus takde buat ape-ape treatment, atau mencuba mana-mana produk di pasaran sekali pun..Tup-tup dengan kuasa Allah Yang Maha Besar, Bulan Oktober saya preggy itupun tak tahu. Hanya tau di bulan Januari 2013.. Maka ramailah kawan-kawan, sanak saudara yang mula bertanya ape yang saya makan atau buat untuk preggy ini. Maklumla dah hampir 5 tahun kan..Tapi ntahla, tidak tahu dari mana datangnya berkat ini, saya tiada jawapan khusus untuk persoalan kawan-kawan & yang lain..
Samada doa seorang ibu di hadapan Kaabah ke..atau doa saya & En Suami yang tidak putus-putus ke..atau berkat mengaji walaupun tidak kerap tapi elokla dari tiada langsung kan..Atau juga saya tetap masih meneruskan makan kurma nabi..Atau juga kebetulan memang Allah sudah tetapkan dari awal bahawasanya rezeki untuk kami pada tahun ini.. Kesemuanya mungkin bersatu dan hasilnya Ku SUJUD SYUKUR PADAMU YA ALLAH..Alhamdulillahhh!

Beginilah ceritanya..Kesimpulannya rezeki itu datang dengan kuasa Allah..
Kita hamba yang lemah ni hanya mampu berusaha, berdoa dan bertawakal..
Jangan kita mudah menuding jari kat orang lain..
Alah die tu takde anak.. sebab gitu-gini die takde anak lagi..
Semuanya kena berbalik kepada Maha Pencipta..

Perjalanan saya juga masih jauh lagi. Masih lagi berbaki 3 bulan lagi untuk bersalin..
Semoga semuanya selamat hingga bayi ini lahir ke dunia dengan sihat dan sempurna..
Amin.. amin.. amin ya rabb..


p/s * terima kasih ye kawan-kawan sudi singgah sini *

10 comments:

Tina Othman said...

Allah maha mengatahui kan farah, berkat bersabar akhirnya diberi rezeki jugak

Cik Eka said...

tahniah kak..
makcik eka,umur 39,dah hampir 11 tahun tak bersalin,bila rebus air buah zuriat ni,alhamdulillah kuasa Allah.dia mengandung. Anak dia ada 4, tapi yg terakhir ini lelaki. dia mmg nak sgt anak lelaki..

Farah Shamsudin said...

Tina: Tula dear.. Semoga bagi mereka yang masih belum dikurniakan cahaya mata, bersabarlah.. setiap kesabaran tu ada hikmahnyaa..

Cik Eka: Kuasa Allah kan dear. Tiada siapa pun boleh halang..

Ibu Siti said...

memang manusia skang ni tak pernah puas..bila bujang tanya bila nak kawen..dah kawen tanya bila nak dapat anak..dah dapat anak, tanya bila nak tambah lagi...dah beranak ramai2, cakap plak "asek beranak jer.."...bersabar jelah...jangan dilayan orang sekeliling... :) cukup makan cukup tido, sihat la anak nanti...hehee..

Farah Shamsudin said...

Ibu Siti: HUrm, betul tuu. xpe, mulut manusia mana bole stop bercakap.. biarkanlahhh..

norzila said...

bestnyer....zila lum lagi stilll conceive dah 2 tahun tunggu...salam kenalan dr zila...doakan kita jugak ye

Masya said...

alhamdulillah.. salam kenal.. tahniah yer...

Anonymous said...

geotorelxzp credit card debt
credit card companies

kiera'sakura said...

Alhamdulilah. betul rezeki tue ditangan Allah. kita hanya mampu berusaha, berdoa dan selebihnya tawakal.

*berkat dari semua usaha tue agaknya ;)

Fizalinolie said...

Hanya Allah yg maha mengetahui Farah. Fiza dulu pun mcm2 org kata bila dah setahun kahwin. Tapi Alhamdulillah, berkat sabar... Akhirnya Allah kurniakan Alia buat Fiza. ^_^.

Fiza doakan moga Farah dan baby sihat hendaknya dan bersalin dgn lancar.